Sabtu, 8 September 2012


BROMELAIN


Bromelain adalah satu enzim iaitu dikeluarkan daripada batang dan buah nanas. Ia adalah digunakan bagi membantu mengurangkan keradangan dalam badan, mempercepatkan penyembuhan luka-luka dan lebam-lebam, dan membantu dalam penghadaman protein-protein. Kajian menunjukan berfaedah dalam membantu untuk melawan penyakit kardiovaskular dan kanser.

Bromelain adalah diterima dengan meluas sebagai satu rawatan berkesan untuk sakit dan bengkak disebabkan secara cedera (termasuk kecederaan sukan-sukan, pembedahan, dan jangkitan). Banyak kajian telah berkali-kali ditunjukkan bromelain bantuan keupayaan badan pulih daripada kecederaan dengan cepat lebih oleh mencegah pengumpulan fibrin dan bahan-bahan menghasut yang kuat, ibarat leukotrienes. Panel Pakar Jerman (Mentauliahkan E) telah dilul
uskan bromelain untuk rawatan bengkak dan kecederaan olahraga, dan mengesyorkan satu dos 80 untuk 120 miligram dua untuk harian tiga kali.


Terdapat bukti yang kukuh bahawa pengambilan 1,200 hingga 1,800 miligram bromelain satu hari boleh membantu mengenangkan kembali kesakitan akibat keradangan dan kanser dalam yang yang sengsara dengan artritis reumatoid. 

Apabila digabungkan dengan antibiotik, bromelain boleh juga membantu mengurangkan keradangan yang menemani sinusitis. Kajian-kajian telah menunjukkan bahawa bromelain adalah baik untuk penurunan bengkak payu dara dan meningkatkan khadar pernafasan. 

Bromelain menyekat pengagregatan (berkumpul) platelets, dan ia sangat membantu mencegah penyakit jantung disebabkan oleh pembentukan plak yang akan membawa kepada serangan jantung.

Ia sangat berkesan dalam merawat angina dan Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD), Bromelain dapat meningkatkan penyerapan beberapa dadah, termasuk antibiotik, ubat-ubat kemoterapi, dan tekanan darah tinggi. Bromelain boleh membantu rawatan-rawatan kanser menjadi lebih berjaya. 

Bromelain boleh meningkatkan kesan-kesan ubat-ubatan lain juga, Seperti warfarin (Coumadin); anti Motrin, Advil, naproksen, dan aspirin; antiplatelet dadah clopidogrel (Plavix); herba-herba, ginkgo, latau bawang putih; dan dos vitamin tinggi E.

Bromelain boleh membantu yang menderita sindrom prahaid (PMS) oleh halangan prostaglandin hormon-hormon yang punca kejang prahaid, walaupun beberapa kajian telah menunjukkan bahawa bromelain boleh sebenarnya meningkatkan berdarah semasa haid. 

Beberapa pakar mencadangkan mengambil bromelain di satu perut lapar.
Magnesium , kentang dan soybeans boleh mengganggu penyerapan bromelain. 
Elakan bahan ini agar proses penyerapan Bromelain menjadi lebih bekesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan